På andra våningen i PoG Woodys moderna butik i Fosie hänger
ett par plaketter som vid en första anblick avslöjar både stolthet och
ekonomiska muskler.
Plakett 1 visar att företaget ingått i Malmö FF:s Nätverket.
Plakett 2 berättar att företaget är sponsor av Skånecupen.
Efter att ha intervjuat vd Kalle Gustafsson kan man lägga
till ytterligare en tolkning av plaketterna.
Nätverket är dåtid, cupsponsring är nutid.
– Rent krasst så sponsrar vi hellre en turnering där alla
kan delta. Nätverket är mer business. Summan vi betalade för att ingå där var
inte försvarbart utifrån vad vi fick ut av det, säger Kalle Gustafsson, vd PoG
Woody.
Han, liksom företaget, har rötter i landsbygdsmyllan,
närmare bestämt i Södra Sandby utanför Lund. Förståelsen för den lokala
föreningen med stor betydelse för närsamhället, byn eller kvarteret, är
grundmurad.
Själv är han aktiv på flera plan i innebandyklubben IK
Stanstad i Staffanstorp. Det är en klubb som prioriterar bredd snarare än
spets. Det är helt i Kalle Gustafssons smak.
– Ensidigt fokus på prestation långt ner i åldrarna är inte
att ha kul.
Ju fler som får plats, och finner sin plats, i klubben desto
bättre, anser Kalle Gustafsson. Det håller i förlängningen unga borta från att
hitta på jävulskap i byn.
Det är med dessa glasögon som Kalle Gustafsson och PoG Woody
granskar förfrågningar om sponsring. Och de är inte få. Varje vecka, året om,
ramlar det in två, tre önskemål om att företaget ska bidra ekonomiskt till en
förening på de många orter där man är verksam.
Det har inneburit att PoG Woody varit tvunget att
strukturera sponsringsförfarandet. Under en fyraveckorsperiod öppnar man officiellt
för ansökningar, som sedan noga utvärderas tillsammans med respektive
platschef.
Det är föreningar med ett tydligt breddtänk som främst är
aktuella för sponsorpengar.
– Alla ska ha en chans att utvecklas. Det handlar om vad vi
som företag vill signalera, förklarar Kalle Gustafsson.
Men det är egentligen bara en grundförutsättning för att
komma ifråga.
– Kan man ”sälja” CSR-arbete, presentera och visa upp detta,
då ligger man bra till för sponsring. Jag tror väldigt mycket på CSR-vinkeln.
Vad gör klubben för ungdomar och samhället?
CSR kommer från företagsvärlden och handlar förenklat om att
ta ansvar för hur man påverkar samhället ur olika aspekter. Allt kan inte och bör inte vara som förut. En som vet det
bättre än de flesta är Björn Hallonqvist. Han är inte precis lastgammal men i
Hyllie IK-sammanhang en veteran.
Han har varit ungdomsledare i 13 år, suttit i styrelsen och
återfinns numera i valberedningen.
– Jag har sett Hyllie IK gå från kvartersklubb till en av
stadens absolut största ungdomsföreningar.
Med tanke på hans djupa engagemang i klubben har det varit
naturligt att han och hans frus verksamhet, Hallonqvist Fastighetsbyrå,
sponsrat klubben.
Även där sker förändringar. Den tidigare dominerande transaktionen
i fotbollsvärlden, pengar mot namn på skylt eller tröja, är inte lika självklar
längre. Nyligen tecknade Hallonqvist Fastighetsbyrå en ny typ av
sponsoravtal med klubben, vars storlek bygger på motprestation. Eller kalla det
lojalitet. Man kanske kan illustrera det med följande scen:
Mitt under intervjun kommer en äldre dam in på kontoret. Hon
ska till banken för att göra ett ärende men har vägen förbi och vill ha några
praktiska råd kring avdrag i samband med en bostadsförsäljning.
Björn Hallonqvist svarar så gott han kan och hänvisar till
sin fru, som äger sakkunskapen.
– Får jag ta några karameller? frågar damen och pekar på en
skål på bordet.
– Så många du vill, det är därför de står där, svarar Björn.
Dörren står öppen och är verkligen öppen. En kundrelation
är inte en klinisk affär. Man får och man ger. Man bygger lojalitet, som i sin
tur genererar gott rykte. Trovärdighet.
Som sponsor i många år kände Björn Hallonqvist att klubben
och dess medlemmar skulle kunna bidra till att stärka företagets goda rykte.
Det gällde bara att hitta ett sätt att mäta det och återgälda det till klubben.
Det landade nyligen i att klubben belönas med 3000 kronor
varje tillfälle som en bostadsaffär kommer till stånd på grund av att en
medlem rekommenderat Hallonqvist Fastighetsbyrå.
– Det har redan genererat två affärer, en som är klar och en
som är på gång. Jag känner redan nu att det här är en annan grej än att sponsra
med ett namn på en tröjärm, även om vi också har kvar den typen av sponsring
till klubben, säger Björn Hallonqvist.
– Föreningens medlemmar lobbar och jobbar för oss, samtidigt
som klubben får in pengar. Båda parter tjänar på det.
Han pekar på klubbens avtal med Ica Kvantum på Emporia och
Stadium som en parallell.
– De sponsrar om medlemmarna kommer och handlar. Är det för
mycket begärt? Jag tycker inte det. Jag tror mycket på idén och det är något vi
kommer att se i de flesta föreningar.
Dessutom sitter Hyllie IK i en god sits när man uppvaktar
sponsorer.
Det beror på 700 medlemmar liksom alla de synliga och
osynliga lager av föräldrar, vänner, grannar som omgärdar dem.
– Det är en ganska stark kraft, säger Björn Hallonqvist.
* * *
Det är förmiddag och personalen på Burger King vid Ollebo
förbereder allt som måste göras innan arbetsdagen går in i skarpt läge. I
Magged Khalidys ansikte syns inga spår av stress. Som entreprenör i den så
kallade snabbmatsbranschen är han säkert mer van än de flesta vid att fatta
raska beslut, givet de situationer som uppkommer.
Att vägen från idé till implementering är kort hos Magged
Khalidy finns det dock ett konkret exempel på.
När han och en handfull andra ledare kände att deras P06-lag
behövde hitta ett nytt hem så gick det snabbt. Sedan några månader är det
hemmet Hyllie IK. Och som en del av en familj valde Magged Khalidy snart att
sponsra Hyllie Camp, som midsommarveckan samlar hundratalet barn till fotbollsaktiviteter
under fyra dagar.
– Det är oerhört viktigt att synas och hjälpa till. Det gör
vi i många lokala klubbar där vi finns och Hyllie IK passar ypperligt in i den
filosofin, säger Magged Khalidy.
Han prioriterar sponsring av ungdomsidrott av olika skäl.
Det har delvis att göra med att Burger King generellt sett har ung personal.
För många är det den första arbetsgivaren i livet.
– Vi vill förknippas med ungdomsverksamhet och jag kallar
det hellre samarbetsavtal än sponsoravtal.
I likhet med PoG Woody Bygghandel och Hallonqvists Fastighetsbyrå
betonar han en sund värdegrund hos föreningar som en förutsättning för
sponsring.
– Socialt ansvar och värdegrund är absolut något vi tittar
på.
Vad ser du när du tittar på Hyllie IK?
– Det jag har sett och läst, till exempel Gröna Tråden,
visar att klubben tar sitt samhällsansvar. Det är en breddförening med en sund
inställning till ungdomsverksamheten och där det finns en ambition att A-lagen
ska bygga på spelare som utvecklats i den egna föreningen.
Finns det något område där klubben kan förbättras i
det här avseendet?
– Jag är för ny i Hyllie IK för att kunna bedöma det. Jag
behöver ett halvår för att lära känna föreningen. Men intrycket av
klubbledningen och styrelsen är väldigt gott. Det ska bli spännande att få veta
mer om vad klubben vill. Det finns en central fråga för föreningarna att besvara om
de vill vara lyckosamma i att samla ekonomiskt stöd från företag i framtiden.
Den frågan utgår från företagens perspektiv och formuleras av PoG Woody
Bygghandels vd Kalle Gustafsson
– Vad får vi tillbaka? Att köpa skyltar ger oss inte ett
skit, det är inte försvarbart.
Krasst språk men uppbackat med konkreta råd. Det första är
att dra nytta av sina 700 medlemmar, med två föräldrar, mor-och farföräldrar,
och bekantskapskrets.
– Företagen vet att dessa är påverkbara.
Det andra rådet gäller snarare vad klubbar förmår att skapa.
Han återvänder till CSR-arbetet.
– Vad klubben signalerar är väldigt viktigt eftersom det
handlar om vad företagen vill förknippas med. De klubbar som inte börjat
tänka så hamnar i bakvattnet, det är min känsla, säger Kalle Gustafsson.
Text: Andreas Lovén
Foto: Fredrik Norrlid