Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.

Hyllies Hörna 2018-2: Utan samhällsansvar – ingen sponsring
2018-06-16 17:02
Att köpa skyltar ger oss inte ett skit, det är inte försvarbart. Foton: Fredrik Norrlid
Historiskt sett har utbytet ”skylt mot pengar”, ofta byggt på personliga kontakter, legat till grund för idrottsföreningarnas sponsoravtal. Nu håller den verkligheten på att förändras. Sponsorerna kräver mer och de klubbar som inte hänger med i utvecklingen riskerar att hamna i bakvatten.

På andra våningen i PoG Woodys moderna butik i Fosie hänger ett par plaketter som vid en första anblick avslöjar både stolthet och ekonomiska muskler.


Plakett 1 visar att företaget ingått i Malmö FF:s Nätverket.


Plakett 2 berättar att företaget är sponsor av Skånecupen.


Efter att ha intervjuat vd Kalle Gustafsson kan man lägga till ytterligare en tolkning av plaket­terna.

Nätverket är dåtid, cupsponsring är nutid.


– Rent krasst så sponsrar vi hellre en turnering där alla kan delta. Nätverket är mer business. Sum­man vi betalade för att ingå där var inte försvarbart utifrån vad vi fick ut av det, säger Kalle Gustafsson, vd PoG Woody.


Han, liksom företaget, har röt­ter i landsbygdsmyllan, närmare bestämt i Södra Sandby utanför Lund. Förståelsen för den lokala föreningen med stor betydelse för närsamhället, byn eller kvarteret, är grundmurad.


Själv är han aktiv på flera plan i innebandyklubben IK Stanstad i Staffanstorp. Det är en klubb som prioriterar bredd snarare än spets. Det är helt i Kalle Gustafssons smak.

– Ensidigt fokus på prestation långt ner i åldrarna är inte att ha kul.


Ju fler som får plats, och finner sin plats, i klubben desto bättre, anser Kalle Gustafsson. Det håller i förlängningen unga borta från att hitta på jävulskap i byn.


Det är med dessa glasögon som Kalle Gustafsson och PoG Woody granskar förfrågningar om sponsring. Och de är inte få. Varje vecka, året om, ramlar det in två, tre önskemål om att före­taget ska bidra ekonomiskt till en förening på de många orter där man är verksam.


Det har inneburit att PoG Woody varit tvunget att strukturera sponsringsförfarandet. Under en fyraveckorsperiod öppnar man of­ficiellt för ansökningar, som sedan noga utvärderas tillsammans med respektive platschef.


Det är föreningar med ett tydligt breddtänk som främst är aktuella för sponsorpengar.

– Alla ska ha en chans att ut­vecklas. Det handlar om vad vi som företag vill signalera, förklarar Kalle Gustafsson.


Men det är egentligen bara en grundförutsättning för att komma ifråga.

– Kan man ”sälja” CSR-arbete, presentera och visa upp detta, då ligger man bra till för spons­ring. Jag tror väldigt mycket på CSR-vinkeln. Vad gör klubben för ungdomar och samhället?


CSR kommer från företagsvärlden och handlar förenklat om att ta ansvar för hur man påverkar sam­hället ur olika aspekter. Allt kan inte och bör inte vara som förut. En som vet det bättre än de flesta är Björn Hallonqvist. Han är inte precis lastgammal men i Hyllie IK-sammanhang en veteran.

Han har varit ungdomsledare i 13 år, suttit i styrelsen och återfinns numera i valberedningen.

– Jag har sett Hyllie IK gå från kvartersklubb till en av stadens absolut största ungdomsförening­ar.

Med tanke på hans djupa en­gagemang i klubben har det varit naturligt att han och hans frus verksamhet, Hallonqvist Fastighetsbyrå, sponsrat klubben.


Även där sker förändringar. Den tidigare dominerande transak­tionen i fotbollsvärlden, pengar mot namn på skylt eller tröja, är inte lika självklar längre. Nyligen tecknade Hallon­qvist Fastighetsbyrå en ny typ av sponsoravtal med klubben, vars storlek bygger på motprestation. Eller kalla det lojalitet. Man kan­ske kan illustrera det med följande scen:


Mitt under intervjun kommer en äldre dam in på kontoret. Hon ska till banken för att göra ett ärende men har vägen förbi och vill ha några praktiska råd kring avdrag i samband med en bostadsförsäljning.

Björn Hallonqvist svarar så gott han kan och hänvisar till sin fru, som äger sakkunskapen.

– Får jag ta några karameller? frågar damen och pekar på en skål på bordet.

– Så många du vill, det är därför de står där, svarar Björn.


Dörren står öppen och är ver­kligen öppen. En kundrelation är inte en klinisk affär. Man får och man ger. Man bygger lojalitet, som i sin tur genererar gott rykte. Trovärdighet.


Som sponsor i många år kände Björn Hallonqvist att klubben och dess medlemmar skulle kunna bidra till att stärka företagets goda rykte. Det gällde bara att hitta ett sätt att mäta det och återgälda det till klubben.


Det landade nyligen i att klub­ben belönas med 3000 kronor varje tillfälle som en bostadsaffär kom­mer till stånd på grund av att en medlem rekommenderat Hallon­qvist Fastighetsbyrå.

– Det har redan genererat två affärer, en som är klar och en som är på gång. Jag känner redan nu att det här är en annan grej än att sponsra med ett namn på en tröjärm, även om vi också har kvar den typen av sponsring till klubben, säger Björn Hallonqvist.

– Föreningens medlemmar lob­bar och jobbar för oss, samtidigt som klubben får in pengar. Båda parter tjänar på det.


Han pekar på klubbens avtal med Ica Kvantum på Emporia och Sta­dium som en parallell.

– De sponsrar om medlemmar­na kommer och handlar. Är det för mycket begärt? Jag tycker inte det. Jag tror mycket på idén och det är något vi kommer att se i de flesta föreningar.


Dessutom sitter Hyllie IK i en god sits när man uppvaktar spon­sorer.

Det beror på 700 medlemmar liksom alla de synliga och osynliga lager av föräldrar, vänner, grannar som omgärdar dem.

– Det är en ganska stark kraft, säger Björn Hallonqvist.


                                                      *  *  *

Det är förmiddag och personalen på Burger King vid Ollebo för­bereder allt som måste göras in­nan arbetsdagen går in i skarpt läge. I Magged Khalidys ansikte syns inga spår av stress. Som entre­prenör i den så kallade snabbmatsbranschen är han säkert mer van än de flesta vid att fatta raska beslut, givet de situationer som uppkom­mer.


Att vägen från idé till implemen­tering är kort hos Magged Khalidy finns det dock ett konkret exempel på.

När han och en handfull andra ledare kände att deras P06-lag be­hövde hitta ett nytt hem så gick det snabbt. Sedan några månader är det hemmet Hyllie IK. Och som en del av en familj valde Magged Khalidy snart att sponsra Hyllie Camp, som midsommarveckan samlar hundratalet barn till fot­bollsaktiviteter under fyra dagar.

– Det är oerhört viktigt att synas och hjälpa till. Det gör vi i mån­ga lokala klubbar där vi finns och Hyllie IK passar ypperligt in i den filosofin, säger Magged Khalidy.


Han prioriterar sponsring av ungdomsidrott av olika skäl. Det har delvis att göra med att Burger King generellt sett har ung per­sonal. För många är det den första arbetsgivaren i livet.

– Vi vill förknippas med ung­domsverksamhet och jag kallar det hellre samarbetsavtal än sponsoravtal.

I likhet med PoG Woody Bygg­handel och Hallonqvists Fas­tighetsbyrå betonar han en sund värdegrund hos föreningar som en förutsättning för sponsring.

– Socialt ansvar och värdegrund är absolut något vi tittar på.


Vad ser du när du tittar på Hyllie IK?

– Det jag har sett och läst, till exempel Gröna Tråden, visar att klubben tar sitt samhällsansvar. Det är en breddförening med en sund inställning till ungdomsverk­samheten och där det finns en ambition att A-lagen ska bygga på spelare som utvecklats i den egna föreningen.


Finns det något område där klub­ben kan förbättras i det här av­seendet?

– Jag är för ny i Hyllie IK för att kunna bedöma det. Jag behöver ett halvår för att lära känna före­ningen. Men intrycket av klubbledningen och styrelsen är väldigt gott. Det ska bli spännande att få veta mer om vad klubben vill. Det finns en central fråga för föreningarna att besvara om de vill vara lyckosamma i att samla ekon­omiskt stöd från företag i framtid­en. Den frågan utgår från företa­gens perspektiv och formuleras av PoG Woody Bygghandels vd Kalle Gustafsson

– Vad får vi tillbaka? Att köpa skyltar ger oss inte ett skit, det är inte försvarbart.

Krasst språk men uppbackat med konkreta råd. Det första är att dra nytta av sina 700 medlemmar, med två föräldrar, mor-och farföräldrar, och bekantskapskrets.

– Företagen vet att dessa är påverkbara.


Det andra rådet gäller snarare vad klubbar förmår att skapa. Han återvänder till CSR-arbetet.

– Vad klubben signalerar är väldigt viktigt eftersom det hand­lar om vad företagen vill förknip­pas med. De klubbar som inte bör­jat tänka så hamnar i bakvattnet, det är min känsla, säger Kalle Gus­tafsson.

 

Text: Andreas Lovén

Foto: Fredrik Norrlid

 


Nyhetsarkiv
Julgranshämtning2018-12-13 14:09
Sport Admin i mobilen !2018-11-21 14:28
2018-10-02 10:00
Eskilscupen dag 2 2018-08-04 21:50
GRATTIS!2018-06-18 08:00
Sponsring2018-05-07 15:37
Match2018-05-03 12:39
Hyllie Camp 2018!2018-04-09 13:00
Teknik Campen update2018-03-19 16:33
Årsmötet flyttas!2018-03-01 13:38
Domarkurser2018-02-19 09:52
MFF på besök igen!2017-08-28 16:42
Div prylar på IP2017-08-24 09:44
Hyllie F13 i media!2017-08-15 10:30
MKB/MFF/Hyllie IK Camp!2017-08-14 16:17
Sommarstängt!2017-06-30 15:11
Nån som saknar?2017-06-01 12:44
Medlemsenkät2017-05-30 06:00
Tisdag 30.52017-05-29 15:47
Debut!2017-05-06 00:01
HYLLIE CAMP!2017-05-03 14:08
Hylliedagen 2017!2017-03-31 14:36
Rapport från årsmötet2017-03-30 11:25
Domarkurs2017-02-28 13:50
Årsmöte Hyllie IK 20172017-02-24 14:34
Fyra st overalljackor!2016-10-25 09:38
Stora lotteriet2016-10-17 10:53
Hylliedagen 2016!2016-09-22 14:11
MFF startuppställning 2016-08-09 12:38
Hyllie Cafe hösten 162016-08-01 08:39
Semesterstängt!2016-07-01 10:13
Nya framgångar i DM!2016-05-19 11:22
Degeberga 2016!2016-04-11 12:55
Framgångar i DM!2016-03-22 12:08
Hyllie IK bygger vidare!2016-02-04 14:52
Kallelse Årsmöte 2016!2016-01-25 11:29
Hylliedagen 2015!2015-10-11 17:54
Hylliedagen den 11/10!2015-08-25 14:54
Tisdag den 18.82015-08-14 10:41
Kaniner på IP2015-08-13 12:32
Match på måndag 27.72015-07-24 13:20
Glad sommar!2015-06-26 12:25
Fotboll mot rasism 2015!2015-05-17 21:07
Ny ordförande!2015-04-14 10:16
Malmö Fritid meddelar2015-04-01 13:59
Extra årstämma!2015-02-13 10:10
Kansliet helgstängt.2014-12-22 13:16
Skånecupen 2014/20152014-12-01 14:55
Höstlov!2014-10-28 16:54
Futsal!2014-10-10 13:18
Uppskjutna matcher2014-09-10 09:06
Vi minns Bernard Croze!2014-08-21 14:09
Närvaro i Sportadmin2014-07-24 14:16
Påminnelse2014-06-25 08:57
Sommaruppehåll!2014-06-18 23:11
Info invigningen 3.62014-06-03 10:31
Nya planen V232014-05-27 13:54
Skånelägret F-142014-05-22 09:54
Inbrott i containern2014-05-19 16:10
2013-10-11 10:37
 
Huvudsponsorer
Guld sponsorer
Silver Sponsorer
Brons Sponsorer