Hyllie IK:s P06 har radat upp på
led och fyrar av skott efter skott
mot tränaren Johan Eneberg, som
ställt sig mellan stolparna. Skratt
och jubel avlöser varandra när en
boll hamnar i maskorna.
Höstsäsongens sista ordinarie
träning är också Johan Enebergs
sista träning med gänget.
Han har varit något så exklusivt
som en extern tränare, utan
familjeband till någon av lagets
spelare. Nu går snart flyttlasset
med familjen till en annan del
av staden. Det blir omöjligt att
kombinera med tränaransvaret i
Hyllie och på sikt vill han träna
ett elvamannalag.
Det som har varit lyckan för P06
är på sätt och vis även dess olycka.
Föräldrarna har förlitat sig på
Johan Eneberg och till slut stod
han ofta ensam på träningen. En
ohållbar situation med över 20
spelare som inte bara ska drillas i
att sparka boll, utan även måste bli
sedda och ibland känna falkögonen
i nacken.
Den ohållbara situationen löstes
genom Doodle. Schemaläggning
via nätet, där föräldrar kunde boka
upp tider där de kunde medverka
på träningen.
– Det har fungerat ganska bra.
Det var 10-12 som anmälde sig
och sedan dess har det för det mesta
varit tre ledare per träning, säger
Joakim Predal, som hjälper till just
den här träningen.
Han har själv varit tränare för ett
annat lag men ville inte ha samma
ansvar igen. Att hoppa in då och då
har passat honom bra.
Johan Eneberg själv tror att
Doodle är en bra sätt att inte
avskräcka från engagemang. Föräldrarna är medvetna om att de inte måste vara här varje tisdag och torsdag. En träning var tredje vecka är mer överkomligt för många. – Finns det något som går förlorat
när det är så stor omsättning på ledarna?
– Nej, jag tror inte det, eftersom
jag är huvudansvarig och planerar
träningarna. Det handlar mycket
om att hjälpa till med det praktiska.
Flytta mål, ställa ut koner, dela
ut västar. Och att hjälpa till så att killarna har rätt fokus. Det är den
största vinsten med att vara fler.
Att de har ögonen på sig?
– Ja, så är det.
Krisen i P06 är inte över, i synnerhet
inte som Johan Eneberg lämnat.
Men en handfull föräldrar har klivit
fram och vill ta ett större ansvar.
Johan Winberg är en annan
förälder som anpassat sitt engagemang
över tid och som kan tjäna
som exempel på att även mindre
funktioner spelar en stor roll för
helheten.
Han gick in som tränare för P03
och tog ett stort ansvar under flera
år. När laget gick över till elvamannafotboll
säger klubbens policy
att en extern tränare ska ha
huvudansvar (i den mån det är
möjligt). Då avvecklade han successivt
sitt ansvar.
Nu agerar han istället backup för
den yngre sonens lag, P07. Han har
skött det praktiska och administrativa
med kallelser och registrerat
träningsnärvaro. Han hoppar
in som ledare på matcher när han
behövs.
– Jag har ett intresse för barnen
och det är roligt, det går inte
att komma ifrån, men jag orkar
inte engagera mig i samma utsträckning
som förr. Jag gör däremot
gärna gästspel.
Han säger att han dessutom ”stulit”
arbetstid från arbetsgivaren under
flera år och vill betala tillbaka.
Ledarkrisen gjorde sig påmind redan
under tiden med P03. Ett tag
var det bara Johan Winberg och en
yngre tjej (”Hon var 17 år och jag
typ 100”). Men man lyckades uppbåda
föräldraengagemang och till
slut var de fem tränare. Han tror
att många sår tvivel hos sig själva,
att de inte klarar av uppgiften.
– Jag spelade själv bara tills jag
var 14-15 år, men vi erbjöds utbildningar
av klubben. Jag gick kurser på två, tre nivåer. Jag
gjorde det för barnens skull och
den sociala gemenskapen ger
otroligt mycket.
Anekdoterna från tränartiden är
många. Johan Winberg knorrar lite
över sådant som fungerade mindre
bra men i slutändan var det väl investerad
tid, konstaterar han.
– Till slut minns man bara det
som var roligt och man blir något
av en förebild för barnen.
Om man inte har någon fotbollsbakgrund
och inte heller vill ta en
sportslig ledarroll – finns det då
ändå en plats i laget? En ledande
fråga naturligtvis. Och ja, det finns
det. Jenny Linde är kanske föreningens
främsta exempel på det.
Hon har ansvarat för bokningar,
logistik, uppdaterat kalendrar,
beställt kläder, skött insamlingar
och lagkassa, kallat
till föräldramöten och hanterat
föräldrakontakter.
Ledarresan började i äldsta sonens
lag för elva år sedan och har sedan
fortsatt med de andra barnens
lag (liksom styrelseuppdrag).
Varför kände du dig manad?
– Kanske för att jag inte kan fotboll
men ville göra något. Jag är
lärare, har ganska fri arbetstid och
är van att organisera saker. En annan
stark drivkraft är att tränarna
ska orka vara just tränare.
Det är få kvinnliga ledare i klubben.
Fanns det en tröskel att ta sig
över, kände du?
– Ja, lite. Det är många ”gubbar”
inblandade. Många vill prata
fotboll. Jag har aldrig sett den där
matchen det pratas om. Det tog ett
tag för folk att lära sig att jag inte
gillar fotboll, ha ha.
Har du fått uppskattning för dina
insatser?
– Ja, jättemycket från barn och
föräldrar. Min känsla är att klubben
ibland glömmer bort omfattningen
av det arbete man gör
ideellt men jag har absolut fått den
hjälp och bistånd jag bett om. Men
även uppskattning.
Vännen och ledarkollegan Carola
Kjellgren halkade in i ledarskapsrollen
2011. Hon hade nyss flyttat
hem från Tyskland och sonen började
i Hyllie IK:s P02. – Det var för många spelare och
alla fick inte spela. Så då fick jag
frågan om att hjälpa till. Jag har
utövat andra idrotter men kunde
inget om fotboll.
Andra tränare tog huvudansvaret
och Carola Kjellgren assisterade
genom att till exempel hålla i en
övningsstation.
– Så länge de är små behöver barnen mest någon som håller reda på dem. Det är först med elvamanna som det blir mer allvar och mindre lek. Hur togs du emot av barnen?
– Killarna hade jätteroligt åt mig
ibland men det bjuder jag på. Jag
låtsades inte att jag kunde något.
Men man lär sig efterhand, genom
att lyssna på andra tränare.
Hur var det att börja coacha under
matcher?
– Första gången kände jag: shit,
hur ska detta gå? Men glädjen
när man vinner – man känner sig
delaktig. Utan mig hade de överhuvudtaget
inte spelat.
Hur ska fotbollsklubbarna locka
till sig eller förmå fler kvinnor att
bli ledare, tycker ni?
– Genom att aktivt fråga dem,
redan i fotbollsskolan. Prata med
föräldrarna som är på träningen.
Förklara dessutom att vi förväntar
oss att de bidrar, mammor och
pappor, på ett eller annat sätt, säger
Jenny Linde.
– Det finns inget bättre än att
prioritera sina barn. Det är en
lyx att gå hit på träningarna. Om
föräldrarna ändå är här, så kan
de lika gärna engagera sig, säger
Carola Källman.
Text och foto:
Andreas Lovén